Bruid en bruidegon hebben veel plezier, tijdens hun trouwen in Winterswijk

Huttentocht in het Karwendel

juni 2022

Na drie dagen inlopen in de bergen rond de silvretta see, beginnen we aan de Karwendel höhenweg. Deze 6-daagse huttentocht vlak bij Innsbruck, is meer dan 70 kilometer en 9.000 hoogtemeters. En wordt omgeschreven als een zeer veeleisende wandeltocht. En wordt niet aangeraden voor kinderen of beginnende wandelaars, maar is bedoeld voor ervaren wandelaars in de bergen. De Karwendel höhenweg is namelijk een zwarte (moeilijke) wandelroute. De beste tijd om te deze huttentocht te wandelen, is van juli tot september. Lees hier meer over onze huttentocht.

Dag 1 van Seefield naar Nördlinger Hütte

Een warme start met straaljagers.

Het is warm, eigenlijk ontzettend heet. En omdat ik stiekem echt niet hou van omhoog lopen met hoge temperaturen, kiezen we deze keer ervoor om toch een beetje te cheaten. Dus we nemen de gondola omhoog. Nu is het alleen nog een korte wandeling naar de eerste hut. Maar dit is in de branden ze zon nog best pittig. Gelukkig is na een uurtje de hut inzicht en ploffen we het terras neer. Terwijl we aan onze drankjes zitten, vallen er wat puzzelstukjes op hun plaats. Bij het bergstation van de gondels, stonden tientallen EM bussen en heel veel politieauto's. Dit leek ons al een grote politiemacht voor een klein dorpje. Maarja, dachten we. Terwijl we ophoog liepen, vlogen de heli's af en aan. Zouden er zoveel redding zijn, al zo vroeg in het seizoen... Maar het bleek de G-7 top te zijn. In de regio zijn momenteel 40000 politiemannen aanwezig, vandaag de drukte in het dal. En het luchtruim wordt bewaakt door vele heli's en straaljagers. Schijnbaar zijn we nog vroeg in het seizoen, want we zijn maar met z'n tien in hut. De sfeer is gezellig. Samen met Anna uit Duitsland bekijken we de route van de komende dagen. Na het avondeten geeft de huttenwaard een weer update, het weer is wisselvallig...

Dag 2: Nördlinger Hütte naar Solsteinhaus

Persoonlijk record afdalen in het onweer

Na een heerlijke nacht en een lekker ontbijt, vertrekken we in de richting van de Solsteinhutte. Volgens de huttenwaard hebben we geluk, het weer blijft rustig en de zon komt snel door. Maar we starten in de wolken. Flarden van wolken klimmen omhoog langs de bergen. Hierdoor lopen we in een sprookjesachtig landschap, met scherpe en grillige piekjes van zandstenen. Met als leuke verassing af en toe een trotse gems, die zich helemaal thuis voelt in het prachtige landschap. Wij dalen af naar het dal om vervolgens weer te klimmen naar de Eppzirler Scharte. Tijd voor een lunchpauze op de top natuurlijk, helaas zonder uitzicht, want het laatste uur lopen we weer de dichte mist van de wolken. Maar dat mag de pret niet drukken, want we verheugen ons op een lekker broodje voordat we afdalen naar de hut. Maar nog voor we de eerste hap hebben genomen, horen we wat gerommel... Steenslag? Of toch onweer? Al snel volgt de tweede donder. Shit! Als de wiedeweerga pakken we onze spullen en beginnen we snel aan de afdaling. Nog nooit heb ik zo snel afgedaald, want mijn knieën vinden de afdaling vaak geen feest. Maar zo bang als ik ben voor het onweer, zo snel kon ik opeens afdalen. Bij iedere donder ga ik sneller lopen, maar natuurlijk wel goed op blijven letten. Als er de hut inzicht krijgen, begint de zon weer te schijnen. Zwetend in onze regenjassen komen we blij bij de hut aan. Tijd voor kaiserschmarrn! De straaljagers vliegen vandaag weer af en aan, pas als ze even weg zijn, ervaren we de grootse stilte! Wat is dit genieten, we lopen uren zonder andere wandelaars tegen te komen. Gelukkig is morgen de G-7 en word morgen die stilte niet steeds verbroken door over vliegende straaljagers.

Dag 3: van Solsteinhaus naar de Pfeishütte

De langste dag van de Karwendel Huttentocht.

Vandaag staat de laatste etappe op de planning. Het weer is nog een beetje onvoorstelbaar, dus de huttenwaard adviseert om halverwege de route te beslissen of we voor de lage route door het dal gaan of toch voor de hoge route over het zadel. Gelukkig beginnen we deze dag met prachtige uitzicht over de bergen, maar als snel kruipen de wolken weer omhoog. Waardoor het zicht weer minimaal is, maar gelukkig wel een stuk minder warm. Ik hou echt van berg oplopen, maar echt niet van hoge temperaturen. Dus ieder nadeel heeft zijn voordeel. Het weer lijkt stabiel te blijven, dus we kiezen voor de hoge route. Tijd voor pauzes hebben we vandaag niet, want anders zijn we nooit voor het avondeten op de volgende hut. Maar ondanks dat we de hele dag flink doorlopen, lijkt dat we alsnog 11 uur lopen over deze etappe. Maar we zijn wel precies op tijd voor het avondeten! Tip. Mocht je deze route ook gaan lopen. Je kunt halverwege een liftje omhoog nemen voor maar 5 euro, om 1000 hoogtemeters stijgen afsnijden. Wij kwamen daar natuurlijk pas op de volgende hut achter. ;-)

Dag 4: van de Pfeishütte naar de Bettelwurfhütte

Een totaal nieuwe beleving van het Karwendel voor ons

Eindelijk, vandaag hebben we een blauwe lucht en zon! Opeens krijgt het Karwendel een hele andere verschijning. De grillige kalksteen piekjes steken af tegen een vel blauwe lucht. Wij smeren alvast een dikke laag zonnebrandcrème op. We kiezen ervoor om de Pfeiser Spitze te gaan beklimmen, op de kaart een zwarte wandelroute. Een topje meepakken met dit mooie weer, van het idee alleen al worden we blij! We droppen onze zware tassen en beginnen aan het klimmen met een kleine tas. Maar al snel wordt duidelijk dat dit eigenlijk gewoon een klettersteig is i.p.v. een zware wandelroute. Omhoog klimmen is natuurlijk geen probleem, maar we vinden het niet verstandig om dit zonder via-feratta-set en helmen terug te klimmen. Dus we kiezen ervoor om terug te gaan. Wanneer we terug bij onze tassen aankomen, komt Anna ook net terug geklommen. Zij heeft wel de juiste uitrusting mee voor via feratta's. Gelukkig bevestigt ze onze beslissing en zegt dat ze het ook niet zonder set en helm had willen klimmen. Gezellig samen vervolgen we onze route naar de hut. Onderweg ligt er nog een "klein ijsblokje", op het pad. Met wat elegante walrus klimbewegingen komen we daar makkelijk door heen. Deze dag is echt genieten! Oke, het laatste uurtje werd het stiekem toch nog even echt bloedheet en zijn we onwijs blij als we in de schaduw op het terras van de hut ploffen. Tijd voor kaiserschmarrn!

Dag 5: van de Bettelwurfhütte naar het Hallerangerhaus

Een vroege start om het onweer voor te zijn

Vroeg vertrekken en flink doorlopen is het advies van de huttenwaard, want er wordt al rond 12.00 onweer voorspelt. En na de onweerstress van eerder deze week, volgen we dit advies natuurlijk op. Terwijl we vertrekken, klimmen de wolken weer langzaam omhoog tussen de bergen. Ik geniet ervan, wat is de natuur toch mooi! En zoveel gemzen hadden we tijdens de Karwendel Höhenweg ook nog niet gezien. Als we eenmaal op het zadel aangekomen zijn, lopen we weer helemaal in de wolken. Dat is natuurlijk wel een beetje jammer, graag hadden we hier ook genoten van de magie van de Karwendel Höhenweg. Maar gelukkig vermaken de Gemzen ons met bokken sprongen op de steile bergwanden. Aangekomen bij Hallangerhaus trakteren we ons op een warme lunch, kaiserschmarrn natuurlijk! Maar nog voor we onze lunch op hebben, begint het al te regenen en rennen we snel naar binnen met onze spullen. Het wordt een lange dag op de hut, want het regent en onweert flink. Gelukkig heeft deze hut echt de beste douches van de Höhenweg. En een gezellige woonkamer waar we tot laat hebben gekletst met andere wandelaars. Samen dromen we over volgende huttentochten en wandel avonturen.

Dag 6: van het Hallerangerhaus naar Scharnitz

Afdalen over een E-mountainike snelweg

Vandaag schijnt natuurlijk weer gewoon de zon. Dat wordt een lekkere uitwandeldag, want het is toch nog wel een lange afstand van ruim 20 km. Het is een mooie route, die we in de vroeg ochtend bijna voor ons alleen hebben. Maar na een paar uur wandelen, verandert dit compleet! Het lijkt wel alsof we op een fietssnelweg lopen. De ene groep na de andere groep elektrische mountainbike komt ons te gemoed geracet. Met een paar echte harde werkers er tussen, die nog gewoon old school de berg op fietsen. Ondertussen wordt Jorn belaagd door steekvliegen, en begint om zich heen te slaan met zijn zonnehoedje. Ondertussen lig ik in een deuk, want het ziet er gewoon echt heel grappig uit. Inmiddels zijn we stiekem het lopen wel een beetje zat, maar de kilometers tikken langzaam weg. En dan na een 4,5 uur lopen, komen we eindelijk in Gschitz. Waar we heel veel geluk hebben, want de trein staat al voor ons klaar. Een tip voor andere wandelaars; een treinkaartje kun je gewoon bij de conducteur in de trein kopen. Zo onze Kawerdel Huttentocht zit er weer op! We hebben er weer van genoten, en kunnen niet wachten om onze volgende tocht te gaan plannen. En inmiddels zijn de vliegtickets hier al voor geboekt, binnenkort hierover meer!

terug naar overzicht
Verliefd bruidspaar tijdens hun eerste dans | Winterswijk | bruiloft
Bruidsmeisje in witte jurk dansen op trouwfeest | Winterswijk door Trouwfotograaf
Bruidsmeisje lacht samen met haar moeder op de dansvloer | Winterswijk, De twee bruggen
Bruidegon in prachtig maatpak kijkt verliefd naar zijn vrouw, tijdens bruiloft in Winterswijk
Tijdens het trouwen in Winterswijk, eerste dans van het bruidspaar met de bruidsmeisjes
Een vrouw danst met een wijntje in haar hand, tijdens het trouwens in Winterswijk
Trouwfotograaf gebruikt hier extra licht om feestenden mensen te fotografen in Winterswijk
Zwart-wit foto van een enthousiaste drummer tijdens een bruiloft in Winterwijk
De polonaise over het podium, kleurrijk vastgelegd voor de trouwfotograaf
Polonaise tijdens een trouwfeest in Winterswijk, met het bruidsmeisje voorop.
Eerste dans van het bruidspaar tijdens hun bruiloft in Winterswijk
Luchtgitaar spelen tijdens een trouwfeest in Winterswijk, De twee bruggen
Bruidspaar en de gasten poseren voor de photobooth en trekken gekke bekken | Winterswijk
Drie vrouwen lachen om de foto uit de photobooth tijdens trouwen in Winterswijk
Vrouwen lachen bij het uitzoeken van de props voor de photoboot | Trouwfotograaf
Bruidspaar kust, het publiek juicht en de haromnie slaat op de grote trom tijdes een het trouwen in Winterswijk
Bruid zit op de grond in een prachtige witte jurk, lacht heel hard, tijdens het roeien, een lokale traditie in Winterswijk
Dansende vrouw in vrolijke zomerjurk en zingt mee met de muziek | trouwen in Winterswijk
Zwart-wit foto van de trouwfotograaf van twee dansen jonge vrouwen.
De gitarist en de zanger zingen samen in de microfoon | trouwen in Winterswijk
Vier vrouwen dansen en lachen arm in arm tijdens het feest | trouwen Winterswijk
Vrolijk trouwgasten lachen en steken hun tong uit naar de camera | Winterswijk
Zwart-wit foto, alle gasten van de bruiloft hurken op de grond en de bruidegon schreeuwt enthousiast naar de camera.

Tips tijdens de Karwendel huttentocht

Je kunt de eerste dag inkorten door het bergtreintje en gondola. Neem hiervoor de Bergbahnen Rosshütte.

De langste dag van de route kun je ook iets inkorten, door een liftje. De route loopt via NordKette Bergstation. Hier kun je met het liftje naar Hafelekaar Station, vanaf hier kun je gewoon je route vervolgen.

• Onze lekkerste kaiserschmarrn tijdens de route, was in het Hallangerhaus! (momentopname ;-))
  • Solsteinhaus heeft een gezellige woonkamer en lekkerste avondeten tijdens de Karwendel huttentocht (ook momentopname ;-))
  • Meer informatie over de Karwendel höhenweg vind je hier.

Zin om te kletsen over vakantie, bergen en fotografie?

Stuur me dan vooral een berichtje. Ik vind het altijd leuk om te kletsen over je wandelavonturen en reizen die je gepland hebt. En deel graag alle tips met jou!